Cookies Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Repertuar RepertuarEN
Koncert

Otello

Wykonanie koncertowe
Giuseppe Verdi
Laco Adamik
Tomasz Tokarczyk
2 godziny 0 minut

szczegóły

informacje T_DETAILS_SHOW_MORE

czas trwania
2 godziny 0 minut
kompozytor
Giuseppe Verdi
premiera w Operze Krakowskiej
11.12.2020
opis
Arcydzieło opery tragicznej i tryumf 74-letniego kompozytora, który po sukcesie Aidy na 16. lat wycofał się z operowej areny przekonany, że w tym gatunku nie ma już nic nowego do powiedzenia. Wielki come back Verdiego na scenę mediolańskiej La Scalli w 1887 r. świat muzyki zawdzięcza w głównej mierze Arrigowi Boito, kompozytorowi Mefistofelesa (wystawionego na naszej scenie w 2014 r.) i jednocześnie znakomitemu libreciście. Jego propozycję stworzenia opery według Otella Szekspira Verdi nie tylko nie odrzucił, ale nawet nadzorował każdą scenę powstającego materiału literackiego. Boito zagęścił akcję, uwydatnił motywy działań postaci nie gubiąc sensu szekspirowskiego dzieła -  dramatu wielkich namiętności: unicestwionej miłości przez chorobliwą zazdrość, podsycaną intrygami i kłamstwem, powodowanymi obsesją zemsty i żądzą władzy. Verdi napisał znakomitą muzykę, w której dał dowód niebywałej wyobraźni i warsztatowej wirtuozerii. Stworzył dzieło oryginalne, nowatorskie. Zamiast uwertury zaproponował takty szalejącej burzy określające z góry temperaturę zdarzeń i uczuć,  wprowadził monologi o charakterze deklamacyjnym, które nie są ani arią, ani recytatywem pozostając wierne tradycji belcanta. Wykorzystał odkrywczo instrumenty, zwłaszcza dęte.

Utwory Giuseppe Verdiego nie schodziły przez dziesięciolecia z afisza Opery Krakowskiej, od premiery Rigoletta  otwierającego działalność teatru  w 1954 r. Potem Rigoletto miało jeszcze cztery realizacje (1964, 1983, 1989, 2004), Traviata została wystawiona pięciokrotnie (1961, 1973, 1980, 1986, 2011). W repertuarze znalazły się także: Don Carlos (1972), Nabucco (1992), Bal maskowy (1996), Makbet (2001), Aida (2003), Trubadur (20013) oraz wykonanie Requiem (2010). Otello jest pierwszą realizacją tego dzieła w dziejach naszej sceny.

Inscenizację przygotowuje Laco Adamik, tegoroczny laureat Nagrody im.  Jana Kiepury za całokształt twórczości, mający w bogatym dorobku reżysera operowego realizacje dzieł Giuseppe Verdiego, by przypomnieć Makbeta (Opera Krakowska), Aidę, Nabucco czy Trubadura (Opera Krakowska). Towarzyszy mu niezmiennie jako scenograf Barbara Kędzierska. Niezwykle wymagającą stronę muzyczną utworu wziął na siebie Tomasz Tokarczyk, kierownik muzyczny krakowskiej sceny  a także „najlepszy dyrygent” w tegorocznej edycji Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury. W tytułowej partii wystąpią dwaj cenieni  tenorzy, znani publiczności z występów na największych polskich scenach operowych: Tomasz Kuk, należący do zespołu Opery Krakowskiej i gościnnie Dominik Sutowicz, który na naszej scenie kreował partię Manrica w Trubadurze i partię Hoffmanna w Opowieściach Hoffmanna Offenbacha.

realizatorzy i obsada T_DETAILS_SHOW_MORE

realizatorzy
Kierownictwo artystyczne:

Laco Adamik

Maria Balcerek

Barbara Kędzierska

Dariusz Pawelec

Tomasz Tokarczyk

 

Przygotowanie chóru:

Janusz Wierzgacz
obsada
OTELLO | Tomasz Kuk, Dominik Sutowicz

JAGO | Leszek Skrla, Mikołaj Zalasiński

DESDEMONA | Agnieszka Kuk, Katarzyna Oleś-Blacha, Iwona Socha

EMILIA | Agnieszka Cząstka-Niezgódka, Monika Korybalska

CASSIO | Jarosław Bielecki, Adrian Domarecki

LODOVICO | Sebastian Marszałowicz, Wołodymyr Pańkiw

RODERIGO | Krzysztof Kozarek, Vasyl Grokholskyi

MONTANO | Sebastian Marszałowicz

HEROLD | Michał Kutnik, Patryk Wyborski

 

Chór i Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka